Sunday 8 July 2012

Life: The Line Mechanism

      Baiklah, Aku tertarik untuk memulakan isu pertama dengan tajuk ''Life'' ie kehidupan. Ini bukanlah seperti mana-mana esei SPM  mahupun tesis yang panjang meleret, tapi sekadar pandangan dan tafsiran Aku saja setelah melaluinya.

SEJARAH RINGKAS

     Kajian dan debat tentang permasalahan kehidupan sudah bermula sejak 500 BC pada zaman Plato lagi menerusi The Metaphor of the Sun yang membicarakan tentang realiti kehidupan menerusi analogi menggunakan matahari. Selepas itu, lahirlah cabang-cabang falsafah yang lain seperti, epistemeolgy, theology  (TOK pun adalah sikit2) etc.
      Sekitar awal kurun ke-17, William Shakespeare menyifatkan kehidupan  umpama sebatang lilin yang tempoh nyalaannya amat singkat. Ada lagi mereka yang menggambarkan hidup ini umpama berlian yang tak ternilai, roda (kejap atas, kejap bawah) , jigsaw puzzle (jumpa kat fb, haha) ECG wave (mesti ada ups & down, kalau straight line, mati) dan lain2 yang mungkin Aku belum pernah terbaca.

PERSPEKTIF AKU

      Aku mempunyai pandangan sendiri untuk visualize kehidupan agar ianya hampir selari dengan realiti sebenar. Baiklah, Aku sering menggambarkan kehidupan ini umpama satu number line. Ha, mengapa number line? Sebenarnya, Aku mempunyai minat yang kompleks dalam bidang matematik. Jadi, entah macam mana idea ini boleh melintasi fikiran dan aku berasa tertarik untuk mengembangkannya. So, selepas tolak Complex Number, Argand Diagram dan ambil kira Real Number line, rupanya lebih kurang macam yang ini:


Number line mempunyai ciri-ciri yang berikut:
  • Ia bermula dari 0 dan bertambah positive unit ke kanan dan bertambah negative unit ke sebelah kiri
  • Tiada had untuk kedua-dua arah yang akan menjangkau infiniti
  • Ianya amat bosan dan kalau anda lukis, mungkin rakan anda akan kata, ''Demam ke, beb?''

     Anda mesti pernah mendengar yang hidup ini mesti positif dan ayat skema sekolah rendah , ''jangan terjebak dalam gejala negatif''. Well, seiring dengan peralihan zaman Aku juga pernah merasai perasaan jiwa kosong. Jadi, anda di sebelah mana; (+), (-) atau 0?
      Hidup ini penuh dengan cabaran yang mendatang. Akan tetapi, anda perlu sentiasa melangkah dan melihat jauh ke hadapan untuk menghadapinya, sama seperti number line yang semakin positif apabila bertambah ke hadapan. Nilai kehidupan anda akan bertambah seiring dengan langkah positif yang anda buat.
     Ada juga yang menyalahkan masa silam sebagai punca kegagalan, tak kurang juga yang suka mengungkit kelemahan waktu dulu sebagai beban untuk melangkah ke hadapan. Jadi, mereka yang gemar memandang ke belakang ini tak lari ibarat number line yang begerak ke belakang ke arah nilai negatif. Hidup mereka literally akan jadi kurang bernilai dan asyik bersikap negatif saja. Jadi, sekarang, anda di sebelah mana? 
      Ada juga vertical number line, yang kalau diletakkan bersama jadi Cartesian plane. Hasilnya masih sama: Jika anda tidak mahu selalu berasa DOWN sepanjang masa anda mesti bangkit (get UP ) dari konflik diri yang melanda. Kesimpulan dari idea Aku ini, Aku berpendapat hidup ini perlukan manusia yang berwawasan dan sentiasa melangkah ke hadapan. Langkah yang anda ambil akan menentukan nilai hidup anda, Get the point?
     

SAMBUNGAN

     Jadi, itu adalah sedikit sebanyak tentang cara untuk menghadapi kehidupan menerusi perspektif Aku.  Kalau Aku panjangkan lagi isinya, memang bunyinya nanti macam buku Psychology dan tak banyak yang baca kerana ini satu lagi fitrah manusia.  (InshaAllah, nanti akan ada entri untuk ini pula). Akan datang ialah sambungan bagi epilog ini, yang akan membicarakan tentang dua gergasi iaitu drama vs realiti. Sebarang komen adalah dialu-alukan.  Sekian.











3 comments:

  1. hebat la prof!teruskan usaha menyebarkan idea2 ko nih.btw bagus theory number line neh .sgt bagus.membuka minda.terukn prof.sebarkan kebaikan :D

    ReplyDelete
  2. weee prof, seronok jugak bace blog kau. =D -alan-

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...