Wednesday 11 July 2012

Life: Understanding People's Behaviour

     Jadi, seterusnya Aku ingin menyambung tentang satu hakikat, iaitu human behaviour versi modern punya. Mestilah modern sebab kita semua, sekali dengan mentaliti akan berubah sekali mengikut zaman.  Apapun, Aku ingin berkongsi beberapa perilaku manusia moden yang kebanyakannya tidak disedari mahupun dizahirkan. 

Hakikat yang Tak Kelihatan

     Dari segi daya tumpuan, manusia tergolong dalam dua kumpulan iaitu long term focus dan short term focus. Selalunya, tahap fokus dan kesedaran kita berada pada short term. Ha, apakah maksudnya? Well, ianya menjelaskan beberapa behaviour kita macam:

  • Kalau baca buku teks sejarah atau esei orang hanya sampai 2-3 perenggan saja.
  • Dengar lecturer mengajar di hadapan, then baru 10 min terasa macam sejam
  • Tengah revise buku kononnya fokus; sedangkan baru 2 pages dah terasa nak main DotA -___-''

  Aku sendiri memahami situasi ini, lalu meletakkan sedikit picture dan tulis sikit-sikit saja dalam entri yang lepas-lepas, takut sendiri malas baca. Walaupun short term focus nampak teruk, tapi ini adalah norma manusia. Anda akan menukar fokus anda jadi long term kalau melakukan sesuatu yang memang minat anda, ataupun tertarik melalui first impression. Contohnya:  

  • Mudahnya wanita menghabiskan satu novel cinta 200 mukasurat dalam sehari kerana minat
  • Hanya page yang ada gambar dalam buku sejarah yang menarik perhatian untuk dibaca.
  • Penerbit buku letak book cover warna warni yang boleh beri first impression untuk pelanggan, tapi isi dalam black n white saja
     Baiklah, dengan mereverse-kan the concept, anda akan dapati jika anda ingin mendapatkan perhatian kawan ke, interviewer ke, atau girlfriend (chewah), anda mesti dapat mengubah fokus mereka jadi very-very long lasting terhadap anda. Well, terpulang pada diri sendiri macam mana.

     Seterusnya, seorang sahabat karib Aku pernah mengingatkan Aku dengan ayat yang aku tak akan lupa:

''We girls do appreciate small things''

       Jadi, Aku ingin modify sedikit ayat beliau ni, ''We, humans do appreciate small things''. Ya! Sebab Aku tahu lumrah manusia yang memang gemar ke arah penghargaan tanpa mengira gender. Sesenang-senang penghargaan yang boleh anda tunjukkan ialah senyuman; kalau rajin sikit ucaplah terima kasih. Cubalah, dan pasti anda telah mengindahkan hidup anda, dan orang di sekeliling anda.


    
      Selain itu, adalah menjadi kelaziman pada generasi kini untuk mendapatkan info dan detail serba latest tentang benda yang mereka MINAT. Seorang sahabat Aku tak habis-habis post latest news pasal Nokia (minat la katakan). Aku pula, tak tahu apa-apa pasal Nokia; baik-buruk semua kena tanya orang.

       Bagi Aku, bidang Math & Science lebih menarik minat. Tahukah anda, pada tarikh blog ini ditulis, sudah 42 hari elemen nombor 114 dan 116 dinamakan sebagai Flerovium (Fl) dan Livermorium (Lv) dalam Periodic Table. Nasib baik Aku sudah tamat course IB Diploma dan tak perlu memikirkan pasal ini lagi, haha. Apa yang perlu anda faham ialah minat setiap orang tidak sama, dan dengan memahami ini, hubungan anda (friendship) pasti lebih bermakna.

Fahami Orang Lain

     Sedikit sebanyak dengan memerhati orang lain, Aku dapat memahami tindakan mereka. Jadi, ada 3 behaviours yang dibincangkan dan ini hanyalah perkongsian pendapat saja. Apa yang pasti, Aku berpendapat dalam hidup ini, kita perlu faham akan orang lain. Nescaya, orang lain akan faham anda pula nanti. Komen yang boleh dikongsi bersama dialu-alukan. Sekian.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...